Kan nästan inte tro det, äntligen är det min tur att debutera! Men ... vilken bok hinner först?
Jag har nämligen skrivit på ett avtal här i dagarna, men ett till är på väg! Det var kring midsommar som Seraf förlag meddelade att de gärna satsar på min fantasyberättelse, kryddad med mörker och romantik. Och nu, efter att ha bollat med tre olika förlag, har jag också gått vidare med min bilderbok för åldrarna 3–6. (Det stod iofs rätt klart för mig ända från början vilket förlag jag ville jobba med, och så blir det också.) Galet! Mer om allt detta i ett senare skede vartefter detaljerna klarnar. (Vill du hänga med på resan, kolla in mina författarkonton på Instagram och/eller Facebook. Där postar jag nyheter löpande.) Tack!
P.S. Ja, det känns dunderlyxigt att ha blivit erbjuden de här avtalen, särskilt när jag läst rapporter om att vissa svenska förlag får in ca 3 000 spontanmanus/år och ger ut en handfull, och att manusskörden ökat med 30 % det senaste året. Jag är den första att erkänna att det varit motigt ibland (typ när du gråter glädjetårar över en positiv refusering, när allt annat än standardsvar är guld), men det är bara att kämpa på. Till slut lossnar det. Har du en dröm, ett mål? Ge aldrig upp! Och du, lycka till!
5 Comments
Äntligen midsommar, hoppas att du får en riktigt skön helg!
Själv har jag fjärilar i magen. Dags att outa en spännande nyhet ... eller ja, den kan bli spännande! I början av mars öppnade Drömförlaget upp för nya manus i min genre efter ett längre manusstopp, och jag tappade huvudet totalt. Bakgrund: någon gång våren 2020 gjorde jag en skrivövning under en skrivarkurs. Den kändes inte bra. Jag skrev om den, ändrade till första person presens, ökade närvaro och känsla ... och fick en enorm respons av kurskamrater och lärare ("bästa du har skrivit"). Övningen växte till ett flerboksprojekt, jag skapade en övergripande arbetsplan och skrev till och med 15 000 ord innan projektet landade i byrålådan. Inte för att det var dåligt. Tvärtom. Jag kände att det behövde tid att växa till sig. Ända tills Drömförlaget poppade upp i mitt flöde. Jag skapade en jättepitch med detaljerat synopsis, allt jag skrivit på projektet, vem jag är, vad jag kan bidra med, själ och hjärta, och mejlade förlaget. 40 minuter senare hade jag ett svar. Ungefär: "Grym pitch! Skicka in manuset så fort det är klart." Inga löften (alla ska ju få bli lästa på lika villkor), men jag visste att jag var tvungen att lägga alla andra projekt till sidan och köra stenhårt på det här. Och det gjorde jag. I stort sett varje dag, oavsett det innebar att jag fick sitta vaken till mitt i natten efter jobb och hushållssysslor, skrev jag. Och i skiftet maj-juni skickade jag in en komplett story. Pirrigt. Så sjukt pirrigt. Ännu pirrigare blev det när ett till förlag meddelade sitt intresse och ville läsa! Så vad händer nu? Tja. Jag hoppas kunna dela med mig av en glad nyhet väldigt snart! Och utöver det? Jag tror det blir en novell eller två, och så drömmer jag om att hinna läsa en massa under semestern. Annica Andersson är en författare från Växjö i Småland, där hon bor med sambo och barn. Hon är uppvuxen i Ingelstad och det är där hennes debutroman utspelar sig. När Annica var liten skrev hon mängder av små egna böcker samt gjorde pyssel- och hästtidningar. När hon var 17 år vann hon en novelltävling i tidningen Frida. Efter det låg skrivandet på is i många år, till hon började skriva på spänningsromanen Bara en fyrklöver, utgiven av Ekström & Garay april 2021. Förutom att skriva jobbar Annica som trafikassistent på en flygplats. Det var dagen före Bokmässan 2019. Jag hade köpt en halskedja med en berlock i form av en fyrklöver och hängde smycket runt halsen strax innan tåget rullade mot Göteborg. Jag hade bara ett par veckor tidigare skickat mitt manus till förlag och tyckte att halsbandet var en rolig symbol. Den markerade början. Början på en lång väntan. Skulle något förlag svara att de ville ge ut min bok Bara en fyrklöver? Jag tänkte ha halsbandet på mig varje dag till dess att jag nått mitt mål, att mitt manus skulle bli en bok. Sedan dess har mycket hänt. Jag fick till slut ett förlagsavtal och manuset har blivit en fysisk bok. Jag tänkte här berätta lite om hur det har varit efter att jag fick hålla min bok i handen för allra första gången. Det var en magisk känsla. Det där ögonblicket jag sett framför mig så många gånger under tunga skrivpass när självkänslan vacklat. Ögonblicket när jag fick hålla i min bok för allra första gången. Men precis som det kan vara med sådana ögonblick som är så efterlängtade och laddade så är det svårt att sätta ord på hur det verkligen känns. Magiskt är nog trots allt det ord som bäst fångar stunden då jag hade öppnat kartongen och fick se min egen bok för första gången. Att hålla min egen bok i handen var mitt mål och så känner jag fortfarande. Allt som har hänt och händer efter det är bonus. Min release var planerad till i början av april och böckerna kom från tryckeriet i mitten av februari. Nu i efterhand kan jag ångra lite att jag inte hade releasen närmare leverans av böckerna. Det blev på något sätt som att boken inte var lika ny för mig när releasedagen väl var inne. Fördelen var att jag kunde skicka ut boken till bokrecensenter och att de hann att recensera boken på releasedagen. Veckorna som följde var bara en enda väntan på att min bok skulle släppas. Fjärilarna i magen ökade för varje dag. Hur skulle boken tas emot? Tänk om jag skulle få riktigt dåliga recensioner innan boken ens var släppt? Mentalt försökte jag förbereda mig på just det så gott man nu kan förbereda sig på något sådant. Dagen med stort R kom med en fantastisk recension på instagram direkt på morgonen. Det var ju förstås underbart och det gjorde att jag kunde känna mig mer avslappnad inför kvällens release. Jag hade en livesändning på instagram med två inbjudna gäster; författaren Ninni Schulman som jag gått på skrivkurs för samt min redaktör på Ekström & Garay, Johan Werner Åkesson. Det skålades i bubbel och jag fick blombud och många gratulationer under dagen. Det var en väldigt lycklig debutant som sa god natt den kvällen. Skulle du vilja se min release i efterhand så ligger den på instagram. Dagarna efter boksläppet fick jag mängder av mail, sms och meddelanden via sociala medier. Det var många fina recensioner, hejarop och gratulationer. Jag svävade på moln och jag insåg då att det här vill jag gärna vara med om igen. Nu har det gått drygt två månader sedan min bokrelease och jag får fortfarande fina meddelanden om min fyrklöver, men förstås inte lika frekvent som i början. Det är inte helt lätt som okänd debutant att nå ut i bruset bland alla fantastiska boktitlar som släpps. Men när jag får några fina ord om min bok eller ser att ett bibliotek långt iväg har tagit in min bok blir jag alldeles varm i hjärtat. För några veckor sedan var jag med på ett event där jag fick möjlighet att prata om mitt skrivande och signera böcker. Det var så himla kul och jag hoppas att fler sådana tillfällen kommer. Halsbandet då? Ja, hur har det gått med det? Vet du, jag bär det fortfarande på mig varje dag trots att min bok nu finns ute. Det har blivit en rolig grej. “Åh, du har ju ett fyrklöver-halsband precis som i din bok!” Så nu hittar jag inte den rätta symboliken till att ta av mig det. Ska jag vänta till det är dags för nästa manus att skickas till förlag? Kanske helt enkelt då byta det till ett nytt halsband med ny symbolik? Fram till dess jobbar jag vidare med manuset som ska bli uppföljaren till Bara en fyrklöver. Jag hoppas så att det ska bli möjligt att genomföra större bokevent, författarträffar och bokmässor framöver. I så fall hoppas jag att vi ses i vimlet. Nu vill jag till sist önska dig som läser det här en riktigt härlig sommar med många fina lässtunder. Äntligen har det blivit dags för ytterligare några cover reveals! Jag medverkar ju i hela fyra novellantologier som utkommer våren/sommaren 2021. Först ut var Karneval där du hittar min novell Mors ordspråk, en berättelse om skeva relationer, förtryckta drömmar och desperata lösningar. För dig som gillar att läsa verklighetsbaserat. Näst på tur var Mordiska väsen, där min berättelse Skymningsoffer ansågs så pass läskig att den landade näst sist i samlingen, som listar novellerna i "rysordning" från "snäll" till "läskig". Skymningsoffer handlar främst om systerskap ... och om de faror som lurar i skogen. Lagom till midsommar utkommer Traditioner där jag deltar med novellen Julbockens arv, en berättelse om vad som händer när julens förhoppningar förvandlas till mardröm. För det kan alltid bli värre. Glöm inte det. (Ja, även detta är en skräcknovell!) Sist men inte minst har vi Bytt är bytt, kommer aldrig mer igen i antologin Sommarväsen. Min novell utspelar sig en midsommarafton när det sker märkliga saker i byn Maijasjärvi vid finska gränsen. Förbjuden kärlek, plikt och traditioner ... För dig som älskar somrig urban fantasy kryddad med romantik. Och här kommer omslagen i omvänd ordning (Mordiska väsen har jag redan avslöjat, likaså Karneval, men de får hänga med ett varv till för de är ju så snygga): Är du sugen på att köpa ett eget ex hittar du köpställen här (listar dem vartefter böckerna utkommer).
Anna flyttade från Stockholms innerstad till den skånska kusten, och satsade på livsdrömmen att skriva böcker. Efter att ha läst hundratals deckare ville hon skriva en deckare med både humor och mörka undertoner. Gärna med egensinniga karaktärer som inte följer en utstakad väg. Det blev startskottet för Sandinge-serien om den avhoppade polisen Lina Lantz. Stranden är den första delen i serien, med utgivning juni 2021. Den utspelas delvis på åttiotalet och delvis i nutid. Del 2 kommer 2022/2023. Så satt jag äntligen där med ett bokkontrakt på skärmen, signerat och klart. Hjärtat slog snabbt och det bubblade inombords. Min deckare Stranden skulle publiceras i alla format. Efter tjugo års drömmande och längtan skulle författardrömmen bli verklighet! Det var i den vevan som jag läste någon författares cyniska inlägg om allt jobb som följer efter att kontraktet skrivs, och jag trodde nog ärligt talat att personen överdrev. Mitt manus var genomarbetat och förlaget hade sagt att manuset var ovanligt “färdigt” när det kom in. Jag blev nästan irriterad över inlägget. Varför ville skribenten avskräcka aspirerande författare i deras hoppfulla längtan? Men det visade sig att personen - som jag har glömt vem det var - hade rätt. Det första steget efter signering var att träffa min förläggare (naturligtvis efter att jag skrivit flera sms till kompisar i stilen “jag har en FÖRLÄGGARE”). Vi möttes på ett hotellrestaurang i Malmö och det första som slog mig var att han redan kände mina karaktärer och kunde prata om deras utveckling och personligheter, precis som jag. Fantastiskt! Vi hade ett så bra samtal att det ledde till flerbokskontrakt, något jag inte ens visste att det fanns, i synnerhet inte för debutanter. På vårt möte fick jag även de första förslagen på justeringar, exempelvis att låta en karaktär dyka upp ett par gånger till i manuset. Redigering följde i lugn takt. Sen kom en mer ordentlig genomläsning några veckor senare och fler redigeringsförslag. Jag möblerade om kapitel och början av manuset, utifrån feedback jag fått från flera håll. Efter ett par månaders redigering gav förläggaren sitt okej och skickade mig vidare till redaktören. Jag hade då även börjat ha kontakt med förlaget om bokomslag, baksidetext, marknadsföring och lansering. Nu var det väl klart, tänkte jag, nu går det in på mer språkliga korrigeringar med redaktören? Under ett par månaders nervös väntan på “sista rundan” insåg jag att tiden för min redigering minskade i takt med att redaktörens försening växte. Dessutom visade det sig vara långt ifrån den sista rundan, som jag hade trott. När responsen väl kom skulle en karaktär bort, början skulle skrivas om igen, nya kapitel skulle skrivas och flera trådar skulle föras in genomgående i manuset, vilket är extra krävande i ett deckarmanus där alla ledtrådar måste stämma. Utöver redaktörens följebrev och hundratals kommentarer i marginalerna hade jag haft tät kontakt med en polis och fått en grundlig genomgång av manuset från hennes perspektiv. De kommentarerna skulle också föras in. Jag hade då knappt fyra veckor på mig och med utmattning bakom mig så var det långt ifrån ett optimalt upplägg. Det blev ett maraton de veckorna, med mitt andra jobb och sedan skrivande varje dag mellan 08 till 23, vardagar och helger. Min man såg allt tröttare ut och mina sexåringar frågade försynt varför jag ville bli författare, ville jag kanske slippa träffa mina barn? Mormor kallades in, jag kämpade på och det gick vägen, med några dagars försening och diverse stressymptom som larmade högljutt. De tre-fyra rundorna därefter med språkliga rättningar och korr kändes som en barnlek, jämförelsevis. Men jag hade aldrig kunnat ana att det skulle vara så många röda markeringar i en text som redan var genomarbetad. Den sista dosen av redigeringsångest kom veckan innan trycklämning då jag upptäckte nya fel nästan varje dag, exempelvis att baksidetexten avslöjade för mycket av plotten! Runt en månad innan släppet gick boken äntligen iväg till tryckeriet och det var en lättnad utan dess like. “Jag vill knappt se bokeländet!” skrev jag till redaktören, med samma känsla som när jag dagen efter nyårsafton lovade mig själv att aldrig mer dricka champagne. Som tur var ville jag både se boken och dricka champagne igen, för det blev nästa fas i bokprocessen. Min bok släpps den tredje juni och när jag skriver det här inlägget är min mailbox rena rama godispåsen. Nästan varje dag regnar det in spännande erbjudanden om intervjuer, debutantporträtt, events och möten. Ibland får jag stanna upp och påminna mig om att jag drömde om just detta. Att skriva klart mitt manus, att bli utgiven, att ha en releasefest, att signera min första bok. Påminna mig själv om alla de hinder jag mött och övervunnit. Påminna mig om att fira och njuta. Så varför gör man det, om det är så krävande? Tvekar jag att göra om det igen med nästa del i bokserien? Nej, faktiskt inte. För mig är det själva skrivandet och att känna flow som avgör att jag vill fortsätta författa. Att svepas iväg av sina karaktärer och se scener utspelas i huvudet, som sedan blir en historia. Redigeringsprocessen tänker jag - i självvald naivitet - att den ska bli enklare med tiden. Och om några läsare dessutom kommer att älska och beröras av min bok så var det värt de tusentals timmar som jag lagt ner. Hitta Anna! Hemsida > www.annabreitholtzmonsen.se Instagram > instagram.com/annabreitholtzmonsen Facebook > facebook.com/authorannabreitholtzmonsen |
BloggHär postar jag bl.a. kalenderhändelser, nyheter, skrivtips och annat smått och gott. ARKIV
Januari 2025
KATEGORIER
Alla
|