Jag heter Zanna Revelj och jag är ganska modig. Okej, ibland är jag inte ett dugg modig. Jag är livrädd för spöken, ormar och jag är inte jätteförtjust i pölsa om jag ska vara ärlig. Jag bor i Gävle tillsammans med min man och våra tre katter. Jag studerar kommunikation med inriktning professionellt skrivande på högskolan här i stan, samt arbetar extra på Akademibokhandeln. Varför kallar jag mig själv modig? Jo, jag är i skrivande stund på väg att skicka in mitt manus till diverse bokförlag, något jag har varit alldeles för rädd för att göra tidigare. Fingrarna gör sin välbekanta tangentbordsdans och ljudet som fyller sovrummet gör mig lycklig. Smattrandet, det som ibland snarare låter som ett ilsket hamrande, betyder att jag ger utlopp för min fantasi. All den där uppdämda fantasin som måste få hitta ut. Smattrandet, hamrandet, visar att jag befinner mig i mitt esse. Jag skriver om mord. Om blod. Om hemskheter och ett par poliser. Jag suddar, raderar, börjar om. Skriver om en psykiskt sjuk kvinna som lever i en bubbla där ingen kan ta sig in. Skriver om grannar som blir kära och en bokhandel som är på väg att gå i konkurs. Jag skriver om allt. För inom mig finns så mycket som bara måste få komma ut. När jag skriver mår jag bra. Jag känner mig som hemma och kanske är det precis när jag skriver som jag känner mig som mest bekväm i mitt eget skinn. Jag känner mig liksom säker på något sätt. Såklart finns där hinkvis med självtvivel och det skulle vara en världsstor lögn att säga att jag tycker att allt jag skriver är top notch. Hade jag tyckt det – hade jag förmodligen redan vågat skicka in något till bokförlag. Där har vi mitt dilemma. Och förmodligen många andra skribenter och aspirerande författares dilemma. Det vi gör är bra, riktigt bra många gånger – men att våga ta steget och låta någon annan läsa ens text är ibland ett väldigt stort steg. Så pass stort att det känns omöjligt. Genom min utbildning har jag fått lära mig att både ge och ta emot respons på ett bättre och mer givande sätt, vilket jag tror har varit en bidragande faktor till att jag ens har börjat våga tänka i banorna på att skicka in ett manus till förlag. Tidigare… okej, vem försöker jag lura – jag känner likadant nu – har jag varit rädd att en eller flera refuseringar skulle få mig att aldrig mer vilja eller kunna skriva. Men kanske har känslan att det skulle vara okej, att världen inte går under om jag inte blir utgiven, börjat växa sig starkare vilket i sin tur gör att jag känner mig modigare. Och nu har jag alltså bestämt mig. Jag har skrivit något som jag är stolt över och som jag vill att hela världen ska läsa (okej… jag överdriver för dramaturgins skull). Jag ska skicka mitt senaste manus till bokförlag, jag ska hålla tummarna och jag ska manifestera att jag får ett kontrakt i min hand. Jag vet att när man gör saker som känns jobbiga, stora, oövervinnliga, det är då man växer som individ och utvecklas som person. Så nu tänker jag inte tveka längre – jag är modig!
2 Comments
Tänk att hitta vägen till en annan värld ... i sin egen bokhylla! Och då menar jag inte att du måste öppna en bok för att fly in bland dess sidor (jo, det kan du självklart också göra, finns det något bättre än att drömma sig bort i en bra berättelse?). Vad jag menar är det här: En hemlig gömma bland dina böcker, som du kan fixa alldeles själv bara du är lite händig! Och den kan se ut precis hur som helst, ex. som i bilden ovan där man valt ett Harry Potter-tema. Själv valde jag att bygga en Narnia book nook, eftersom de böckerna alltid tillhört mina favoriter och jag har många versioner av serien i hyllan. Så här blev den att se ut: Vilken värld skulle du bygga, om du fick välja fritt bland alla favoritböcker och teman? För mer bildinspiration, kolla in länken (Bored Panda, där jag också hittade Harry Potter-bilden). Malin Tuvesson bor i Skåne på en gård med sin familj. Till vardags söker hon arbete inom teknikinformation (kontakta henne och anställ henne) och på sin fritid arbetar hon som författare. Hon skriver texter, romaner, barnboksmanus och noveller. Hon har utbildning inom arbetsvetenskap och är utbildad skrivpedagog och teknikinformatör. Jag lärde mig läsa och skriva tidigt och böcker har alltid varit en stor del av mitt liv. Som liten skrev jag sagor och i tonåren blev det noveller och en roman. Från och till har skrivandet alltid varit en del av mig. Något som jag djupt inom mig vet definierar mig men som jag många gånger har förnekat och halvt om halvt tappat bort. Författare kan man ju inte bli. Det är för ”andra”. För en himla massa år sedan såg jag en novelltävling i en reklamtidning för Folkuniversitetet där vinnaren skulle få tusen kronor till att gå en kurs hos dem. Jag tänkte att det vore kul att skriva något och vara med men att det nog inte skulle bli något av det där. När det var dags för mig och maken måla huset så stod jag ändå där och tänkte på en novell till den där tävlingen när jag målade bräda efter bräda gul. Sakta men säkert växte en historia fram om en dam som reste med tåget för att bo på ett hem för patienter som är sjuka i Alzheimers. Och tro det eller ej, jag vann. Pengarna använde jag till att gå en distanskurs i att skriva och det väckte upp det där inom mig igen. Definitionen. Jag minns att kursen inte gav mig särskilt mycket, jag tror till och med att jag och en av kursarna var anledningen till att läraren sade upp sig då vi ville lära oss så mycket mer än hon kunde lära ut. I alla fall så valde jag sedan att söka kurser på högskolenivå istället och lärde mig om Berättarteknik och litterär gestaltning av Jessica Schiefauer på Blekinge tekniska högskola. Tiden gick och sen ramlade det in ett barn och jag läste några litteraturkurser på kvällarna under min föräldraledighet. Det var skönt att kunna studera på kvällarna och tänka på andra saker än kolik, blöjbyten och barnprogram. Sedan vändes livet helt upp och ner när min mamma fick cancer och gick bort alldeles för tidigt. Då gick jag sönder på ett sätt jag inte kunde laga och jag ägnade nog stora delar av min föräldraledighet, för mitt andra barn, till att läka till en ny Malin. Det började gå bra inombords tills det var dags att börja jobba igen. Då gick det inte. I hjärnan fanns det bara text. Noveller, sagor, romaner, udda karaktärer och inte en tillstymmelse av intresse för att enbart lönearbeta och vara nöjd. Så jag gjorde det! Jag hoppade av ekorrhjulet och valde en annan väg. På vårterminen 2018 kom jag in på skrivarkursen på Österlens folkhögskola och fick (äntligen) ägna mig åt att skriva text. Låta karaktärerna komma fram och lära mig om hantverket. Jag spenderade tre terminer på Österlen innan jag gick vidare till att studera på Skrivpedagoglinjen på Skurups folkhögskola. Året på Skurup gav mig en inblick bakom kulisserna, kan jag väl erkänna. Det kändes intressant och peppande att kunna lära andra, det som jag älskar så mycket, men i grunden är ju målet – som alltid – att bli en publicerad författare. Att kunna visa mig själv att jag klarar av det här. Så jag skriver på och skriver vidare och har nu lyckats få med noveller i veckotidningar som Allas, Året runt och Kvällsstunden. Jag har utöver det även skrivit ganska många noveller under pseudonym och lärt mig en del av det. Det fick mig att läsa avtal, arbeta med redaktör och att starta upp och fakturera med egen firma. Jag har också varit med i två antologier. En reflekterande text i antologin När mammor dör – kvinnor om att mista sin mor som kom ut på Ordberoende förlag i september 2020 och en novell i Darkness publishings antologi Mordiska väsen som kom ut i maj 2021. Jag ser det här som en resa. Målet är den där enda posten som jag har på min bucket list. Att bli publicerad. Det är dit jag ska och jag anser att jag har kommit en bra bit på vägen och lärt mig massor. Sen några veckor tillbaka så har jag ett erbjudande på lut. Jag har avtalet i min hand, jag kan se målet och det är nu jag höjer blicken och tänker – vad gör man när alla ens drömmar har slagit in? Hör du till den grupp som sitter och väntar på flow, det där underbara skrivflödet? Tyvärr är det inte något som brukar dyka upp bara så där. Hur gör jag när jag vill hitta flow? Jag skriver. Eller, nu ljuger jag. Först kör jag min lilla ritual, kokar en kopp örtte, kanske något gott att knapra på (typ lakritsdadlar), öppnar datorn. Sen stirrar jag på skärmen i en halvtimme (eller, i värsta fall, mer än en timme), kollar vad som hänt ute i världen (om du kan undvika detta, gör det! Det är ett fruktansvärt slöseri med skrivtid, det där tanklösa scrollandet ... men det är en ovana jag har, som jag inte blir av med. Kanske behöver min hjärna det för att varva ner?). Nu (äntligen) börjar jag pilla lite i min berättelse. Jag läser det jag skrev igår, och försöker motstå lusten att redigera alltför mycket (första målet är alltid att skriva klart ett halvtaskigt råmanus, sen kan jag gå in och ändra bäst jag tycker när jag faktiskt har ett avslutat projekt) ... och så småningom händer det, jag skriver ny text. Har jag hittat det mytomspunna skrivflödet? Nej, inte än. Nu skriver jag bara, och det mesta som dyker upp på skärmen är antagligen inte så där jättebra. Men jag skriver. Och jag skriver. Och plötsligt händer det, jag befinner mig mitt uppe i ett märkligt flow, där orden passar ihop, där fingrarna knappt hänger med. Mitt bästa tips för flow är, hitta din skrivritual, det som gör att du kommer igång. Och skriv. Ett ord är bättre än noll. Strunta i om det blir bra eller inte, bara skriv. Kanske, med tur, hittar du ditt skrivflöde. Och om du inte gör det, kom ihåg att det du skrivit utanför flow, det är också värdefullt. Kanske är det rentav bättre än den text du lyckades åstadkomma när orden bara strömmade ur dig? (Även om flow känns underbart, tror jag ibland att vi värderar det för högt. Majoriteten av skrivjobbet består trots allt av envishet, blod, svett och tårar.) Bonus! Skrivövning för bättre flow! Fulskriv i 5 minuter (fulskrivning innebär att du skriver utan att tänka efter, låt orden komma som de vill, strunta i felstavningar och skrivregler, bara skriv.). Svårt att komma igång? Välj en av de tre meningarna härunder (kan du inte välja, slå en tärning där ex. 1-2 står för första meningen, 3-4 står för andra och så vidare). Börja din fulskrivning med denna mening. Ställ en timer så att du vet när fem minuter gått. Om du vill kan du fortsätta skriva efter att tiden är ute, ifall du känner att du har något kul på gång. 1) Hennes ögon var rödkantade ... 2) Vinden rev i väggarna så att hela huset skakade ... 3) Hannes var borta, men ingen visste varför ... |
BloggHär postar jag bl.a. kalenderhändelser, nyheter, skrivtips och annat smått och gott. ARKIV
September 2024
KATEGORIER
Alla
|