Bilderboken tuffar sakta framåt. Efter x antal vändor hos redaktör, har manuset nått en nivå där dramaturgin håller från början till slut. Så, vad händer nu? Jo, texten har vandrat vidare och landat hos illustratören, som skissar på uppslagen. Jag ser verkligen fram emot vårt samarbete, där mina karaktörer får möta hens fantasi innan jag petar in de sista detaljerna vid eget ritbord. Bjuder självklart på en liten smygtitt! Här ser du sexåriga Stella, en av bokens två huvudkaraktärer. Vad annat hittar du i bilden?
3 Comments
Anna Granberg är författare och skriver fantastik och romance, allra helst i kombination. Hennes debutroman Solens dotter, en fantasy romance om en kvinna med hemliga förmågor och en halvgud med uppdrag att döda henne, släpptes tidigare i år på Seraf förlag. Uppföljaren Månens son kommer ut hösten 2022. Anna har också medverkat med noveller i sju antologier. Hon har en examen i journalistik och har jobbat många år med kommunikation i en kommun och på en statlig myndighet men är nu egenföretagare och satsar helhjärtat på skrivandet. Jag har hört flera erfarna författare säga att den andra boken är svårast att skriva. Om det ligger något i det kan jag kanske pusta ut nu, för jag skickade nyligen in manuset till min andra bok till förlaget. Men för mig var det inte så. Jag tror att det beror på att jag skrev råmanuset till uppföljaren redan innan min debutroman Solens dotter hade blivit antagen. Därför slapp jag hämmas av förväntningar och press. Jag tror nämligen att förväntningarna – ens egna och läsarnas – på den andra boken kan hämma en när man skriver. Som författare vill man inte göra läsarna besvikna. Det är nog fler författare än jag som helst vill att den andra boken ska bli ännu bättre än den första, överträffa sig själv! Då är det ju inte så konstigt om man känner press som hämmar ens kreativitet och får en att tvivla på sig själv och sin förmåga att nå upp till förväntningarna. För mig kom som tur är de där jobbiga tankarna inte förrän alldeles nyligen, när jag redigerade manuset till uppföljaren Månens son en sista gång innan jag skickade in det till förlaget. Vi hade redan skrivit avtal utan att förlaget läst manuset, även om det fanns där i min dator, men jag ville ge det en putsning till. Jag är nämligen något av en perfektionist och tycker alltid att jag borde kunna göra saker bättre. Då kom självtvivlet och tankarna: Kommer förlaget gilla boken? Kommer läsarna gilla boken? Är det här vad läsarna förväntar sig, eller förväntar de sig kanske en annan historia, mer lik den första? Solens dotter har fått många fina recensioner och betyg i sociala medier från läsare. Det gör mig oerhört glad och stolt! Men eftersom jag naturligtvis vill att de som gillat min första bok även ska gilla nästa bok i serien blir det också en sorts press. Därför är jag glad att jag skrev den andra boken innan den första publicerades, så att dessa tankar inte störde mig under själva skrivandet. För mig var första boken helt klart svårare att skriva. Den tog mig mer än ett decennium från idé till förlagsinskick. Det tog tid både att få historien på pränt och att lära mig hantverket tillräckligt väl för att få manuset så som jag ville ha det. Den första boken var en läroprocess. Vid den andra visste jag hur jag skulle göra. En annan sak som gjorde det lättare andra gången var att bokens värld och magisystem redan var uppfunnet. När man skriver fantasy är ju världsbygget en väsentlig del. Den andra boken gick av bara farten. På bara sex månader skrev jag ett första utkast. Jag skrev på ren lust och älskade både karaktärerna och historien, som jag tycker är både spännande och berörande. Bokens främsta tema är mobbning, en fråga som på grund av egna upplevelser är viktig för mig. Men den handlar också om kärlek, vänskap, hämnd och förräderi. Men framförallt är Månens son ett fantasy-äventyr där vad som helst kan hända … Faktiskt skrev jag uppföljaren lite som prokrastinering medan jag sköt upp redigeringen av min första bok, eftersom redigering är något jag finner ganska segt och tidsödande. Det finns ju alltid något man kan förbättra! (Sa jag att jag är perfektionist?) Redigeringen kan därför synas ändlös. Kanske tycker någon att det är dumt att skriva andra boken innan man ens vet om den första kommer att bli utgiven? Det tycker inte jag. Jag skrev ju min första bok utan att veta om den skulle bli publicerad. Att skriva den andra under samma förutsättningar är för mig inget konstigt. För mig är skrivandet något roligt som får mig att må bra. Det är något jag vill göra oavsett om jag vet om det jag skriver blir utgivet eller ej, eller om den tid jag lägger ner någonsin kommer att betala sig i pengar. Visst finns nervositeten och självtvivlen kvar. Men jag har skrivit en historia som jag ville berätta och som jag njöt av att skriva. Nu kan jag bara hoppas att det finns fler som jag där ute, som också kommer att älska mina karaktärer och finna storyn spännande. Mer än så kan jag faktiskt inte göra. Hitta Anna! Instagram > @anna.m.granberg Hemsida > annagranberg.nu Facebook > www.facebook.com/anna.granberg.writer Kolla vilket fint omslag, bilden lånad från förlagets Instagram! Jag uppdaterar här genast som boken finns tillgänglig, och är du nyfiken på ett signerat ex är det bara att kontakta mig (förköp).
Själv deltar jag med novellen Landet bortom snö och sorg, en magisk vintersaga om att våga följa sina drömmar. Det här är berättelsen om Danja och Jako. Det här är också berättelsen om ett land av snö och sorg, där utsatthet bestraffas med en avhuggen hand och döden lurar bakom hörnet. I misären gror ett hopp, drömmen om en annan värld ... men vägen dit är svår och farlig. Hoppas det lät intressant! Nanny Lundin är socialpsykolog, bor i den lilla trästaden Hjo på Vätterns västra sida. Skrivandet är en självklar del av livet och hon nördar gärna ner sig i saker (som hur en känguru låter om den blir skrämd eller vilken fukthalt som krävs för mikrobiell tillväxt i trä) för att hitta rätt detaljer för gestaltning. I huvudsak skriver hon deckarmanus men har även ett par barnboksmanus under arbete. Just nu håller hon på med den första delen i en deckarserie för vuxna. Här kommer en typisk vardag i skrivprocessen för henne ... Min man säger: ”Skriv du.” Jag kollar vad barnen gör, säger att nu går mamma och skriver med lurar på. Så stör inte mamma om det inte är jätteviktigt okej? Gå till pappa. Alla är överens: Mamma ska skriva. Jag hämtar laptopkudden, hörlurarna och ett par post-it-block. Det måste jag ha. En blyertspenna som saknar stift byts ut mot en svart tusch med smal spets. Kommer på att tvättmaskinen behöver ju gå medan jag sitter still. Rotar igenom högarna på golvet i tvättstugan efter alla vita strumpor. Startar maskinen och trampar på en dragkedja. Sätter mig tillrätta i vardagsrummet och öppnar datorn. Känner att jag behöver en tröja. Hämtar den mysigaste och laddar en kaffebryggare när jag ändå passerar köket. När jag skramlar med bakformarna som vi borde lämna på åvc för teflonet släppt frågar min man om inte jag skulle skriva? Just det! Tillbaka till soffan. Öppnar dokumentet. Läser igenom gårdagens sidor. Känner mig törstig. Hämtar ett glas vatten och tar ett tuggummi ur burken på bänken. Nån mint med frukt tror jag. Gott! Inser att gårdagens text är precis värdelös. Djupandas för att inte radera. Inte radera. Hallå? Inte radera! Klickar för att göra ett sidbryt, lägger rubrik med dagens datum överst och börjar skriva. Efter ungefär fem minuter står ena sonen och vinkar i periferin. Ja? Hur länge mamma ska skriva? Jag tittar på de ilskna åtta nya raderna, tänker att jag kommer aldrig nånsin lyckas bli klar och svarar att han skulle fråga pappa om det var nåt. Barnet frågar fnissigt pappa hur länge mamma ska skriva. Tacksamt startar jag listan på Spotify igen. Vilken musik det är i lurarna avgör vad som kommer ut genom fingrarna. Jag har lärt mig att när jag skriver mordiska partier får jag absolut inte lyssna på exempelvis Cornelis Vreeswijk. För då ändras känslan och mitt i en blodig scen med krypande stämning kan det istället komma in nån raljant halvnaken tant som tagit för många av sin mans tabletter och börjar dra Göteborgs-vitsar. Mördaren som nyss höll på med ett osmakligt dåd kommer helt av sig och börjar fundera på om han kanske läsa folkhögskola. Kanske konstinriktning? Förbannat. Fel lista. Väljer istället rätt lista och fortsätter. Orden matas på allt snabbare. Det här blir ju riktigt bra. Underbart! Takten ökar och när jag hög på flow ligger runt tjugofem skrivna ord i minuten, då piper mobilen. Har alltså glömt stänga av ljudet. Min man smsar att han inte ville störa, men föreslår från köket fyra meter bort att han kanske ska åka och handla? När jag svarat honom kommer jag på: om diskmaskinen också är igång är jag ju ännu mer effektiv! Ut i köket, slänger tuggummit och börjar högljutt hiva i grejer i diskmaskinen. Min man knackar mig på axeln för att inte skrämmas och frågar om inte jag skulle skriva? Eftersom jag har tankarna igång nickar jag bara, startar disken och går vägen via toa. Två tomma rullar slängs i den praktiskt nära papperskorgen. Tillbaka vid datorn inser jag att allt är skräp. Vad är det för smörja? Jag kommer ju få betala folk för att läsa det här. Jag blir tokig. Men jag får inte radera. Inte radera! Det första utkastet får ju vara dåligt säger dom som vet. Skitdåligt. Alltså gör jag rätt när jag igen sätter mig tillrätta, låter historien fortsätta rinna ur fingrarna. Nu inser jag, att där jag var när telefonen pep, var lite trögt men fick nu en bra lösning. Perfekt! Jag är tydligen ett geni. Polletterna trillar omedvetet på plats när jag gör annat under skrivstunderna. Min man vet att när jag plötsligt går från datorn och börjar vattna blommor fortfarande med lurar på, så är det inte bara ett skadligt själv-hat-beteende med inslag av redighets-martyr utan ett sätt att få hjärnan att pausa, processa och kunna komma vidare. Varje skrivpass skapar jag fantastiskt skräp! Skräp som kan vara fullt möjligt att redigera från att vara en släpig tryckare med en överförfriskad storrökare på en dåligt upplyst parkering till att bli en omslukande het mambo i solnedgången där du aningslöst förförs av den som är i din famn. Det är i alla fall vad jag vill tro. Min man tror på mig. Då borde jag också tro på mig. Nu ska jag gå och hänga upp tvätten. Lycka till allihop! Nu har jag igen fått chansen att delta med en novell i finlandssvenska Kuriren, så kul att pröva på veckotidningsformatet, det är lite andra ramar som gäller då. Den här gången blev det en berättelse om falska fiskar på nätet, så kallade kattfiskar (eng: catfish).
Novellen kan du läsa i sin helhet här, gratis, hoppas du ska tycka om den! |
BloggHär postar jag bl.a. kalenderhändelser, nyheter, skrivtips och annat smått och gott. ARKIV
November 2024
KATEGORIER
Alla
|